Tiedätkö jo mitä etsit? Hyödynnä kattavaa hakutoimintoamme.

 

MedKit Finland Oy – Meidän tarinamme

Mikä MedKit?

- Vuonna 2008 perustettu Suomen suurin ensihoitotuotteiden tavarantoimittaja, joka ratkaisee asiakkaan hankintahaasteita tarjoamalla kokonaisvaltaista palvelukonseptia aina hankinnan rahoitukseen ja käyttökoulutukseen asti

- Monipuolinen yli 6000 tuotteen valikoima

- Yli 8000 suomalaista terveydenhuollon ja teollisuuden organisaatiota asiakkaina

- 6,4 M Euron liikevaihto tilikaudella 2019–2020, kasvua edeltävään vuoteen 60 %

- Kansainvälistyvä ja jatkuvasti kehittyvä oululainen kasvuyritys

liikevaihto

Taustatarina

Yrityksemme syntytarina juontaa juurensa vuosiin 2003–2007, jolloin Minna Åman-Toivio ja Tuukka Toivio työskentelivät Arabiemiraateissa. Tuukka kokeneena ensihoitolääkärinä oli käynnistämässä ambulanssilentotoimintaa Abu Dhabissa ja Minna puolestaan isoa kansainvälistä koulua Dubaihin. Näiden vuosien aikana Toivion perheessä käytiin usein keskustelua ensihoidon uutuustuotteista, joihin Tuukka törmäsi eri puolilla maailmaa.

Minna ja Tuukka ihmettelivät, miksi niin moni tuote on saatavissa vain ulkomailla. Miksei Suomessa ollut tarjolla yhtä monipuolista ja laajaa ensihoidon tuotevalikoimaa kuin minkä he maailmalla olivat päässeet näkemään? Miksi ensihoitotuotteiden ostaminen oli vielä kaiken lisäksi tehty vaikeaksi, vaikka teknologia mahdollisti nopean ja helppokäyttöisen verkkokaupan muissa tuoteryhmissä?

Näin syntyi MedKit Finland Oy

MedKit Finland Oy perustettiin ratkaisemaan Minnan ja Tuukan havaitsemat ongelmat ensihoitotuotteiden hankinnassa. MedKit Finland Oy:ssä yhdistyy kolme osaamisaluetta:

  • Tuukan käytännönläheinen, Afganistanin sodasta, Intian maanjäristysalueelta ja Thaimaan tsunamikatastrofista hankittu kokemus maailman kriisialue- ja pelastushelikopteritoiminnasta ja osaaminen ensihoidosta
  • Minnan kansainvälinen digitalisaatio-, koulutus- ja liikkeenjohto-osaaminen
  • Anna-Kaisa Kokon tuotetuntemus ensihoidon hoitovälineistä.

Yrityksen asiakkaita ovat terveydenhuollon yksiköt, puolustusvoimat, kunnat, yritykset, kuluttaja-asiakkaat, sairaalat, poliisivoimat, urheiluseurat, rajavartiosto, sairaankuljetustoimijat ja teollisuuden suurasiakkaat. MedKit Finland on kasvanut yhä enemmän pelkästä tavarantoimittajasta laajempien palvelujen tarjoajaksi. Yhä useampi asiakas ulkoistaa koko ensihoito- ja sairaalatarviketoimitukset MedKit Finland Oy:lle säästäen merkittävästi omaa työaikaa ja kustannuksia. Tarjoamme laajan tuotevalikoiman, nopeat toimitukset ja kyllä, meiltä voi hankkia useimmista tuotteista myös yksittäiskappaleita. Tämä on jokapäiväinen ihmetyksen aihe asiakkaidemme keskuudessa.

MedKit on terveydenhuollon tavaranhankinnan kumppani, joka ratkaisee niin lakisääteiset tuotetarpeet, kouluttaa laitteet, huoltaa laitteet ja hoitaa rahoituksen asiakkaan investointeihin. MedKit Finland Oy:n liikevaihto on moninkertaistunut viimeisen viiden vuoden aikana. Tällä hetkellä yrityksessä on 25 työntekijää ja tavoite vuoden 2020 liikevaihdolle on jopa 12 miljoonaa euroa. Yritys tavoittelee merkittävää kasvua mm. kansainvälistymisen ja jatkuvan kehitystyön kautta.

 

medkit-tiimi
 
MedKit Finland Oy:n kronologinen polku Suomen johtavaksi ensihoidon verkkokaupaksi:

  • 2008 MedKit Finland Oy perustetaan ensihoidon hoitotarvikkeiden maahantuontiin ja myyntiin.
  • 2009 Uuden verkkokauppa-alustan lanseeraus.
  • 2010 Liiketilojen laajentaminen. Palkataan lisää henkilöstöä.
  • 2011 Ensimmäisten vientiaskeleiden aloittaminen.
  • 2012 Liikevaihto ylittää 1.000.000 euroa. Tuontitoiminnan tehostaminen.
  • 2013 Useita isoja sairaankuljetuksen hoitovälineiden hankintakilpailujen voittoja. Ensihoidon lainsäädännön muutos.
  • 2014 Uudet kasvusuunnat. Palkataan lisää henkilöstöä. Keskittäminen alkaa tuottamaan tulosta.
  • 2015 Brändiuudistus. Omat, uudet toimitilat. Laajentuminen Health & Safety-teollisuussegmenttiin.
  • 2016 Ostetaan Riester-tuotteiden maahantuonti Estecs Oy:ltä ja Maxtec-tuotteiden maahantuonti Spira Oy:ltä.
  • 2017 Tuotevalikoima laajentuu yli 5000 tuotteeseen. Liiketilan ja varaston pinta-ala tuplaantuu.
  • 2018 Tasaisen kasvun vuosi, liikevaihto 3,4 M Euroa.
  • 2019 Liiketoiminta jatkaa kasvuaan lähes 20 prosentin vuositasolla. liikevaihto nousee 3,4 miljoonasta 4 miljoonaan (18 % kasvu) euroon.
  • 2020 Uusi Covid-19 virus leviää ja synnyttää globaalin pandemian. Pandemia vauhdittaa kysyntää ja liikevaihto nousee 6,4 miljoonaan euroon (60 % kasvu edellisvuoteen verrattuna). Henkilöstön määrä kasvaa ja laajennetaan sekä varastoa, että toimistotiloja. Valikoima laajentunut yli 6000 tuotteeseen.

MedKit koronatilanteen keskellä

Vuoden 2020 alussa mediassa pyörivät uutisartikkelit uuden koronaviruksen leviämisestä Kiinassa saivat MedKitin reagoimaan mahdolliseen tulevaan (ja nyt toteutuneeseen) pandemiaan turvaamalla tärkeiden tuotteiden saatavuuden asiakkailleen ja hankkimalla lisävarastoa tulevan varalle. Tuotteita saatiin varustautumisen ja tehokkaan hankinnan avulla toimitettua useaan puutetilasta kärsivään maahan.

Prioriteetti koronavirustilanteessa on ollut vastuullinen toiminta, jossa tuotteita myydään sinne missä niitä eniten tarvitaan, eikä sinne missä niistä saa korkeimman hinnan. Fokus on erityisesti ollut kotimaiseen kysyntään vastaamisessa, ja MedKit onkin toimittanut suojatuotteita mm. Suomen puolustusvoimille ja valtioneuvostolle. MedKit on tähän mennessä toiminnallaan auttanut monia suojatuotepuutteista kärsiviä organisaatioita, ja pyrkii toiminnallaan tulevaisuudessakin  toisen aallon edessä edistämään ihmisten terveyttä ja turvallisuutta.

Tulevaisuus – kasvua, kehitystä, kannattavuutta

Kolme K:ta, eli kasvu, kehitys ja kannattavuus toimivat hyvin kuvaamaan MedKitin viime tilikautta. Kuvaavat sanat tulevat pätemään myös tulevaisuudessa – mutta vielä suuremmassa mittakaavassa. Yritys tavoittelee lähivuosien aikana 20 miljoonan euron liikevaihtoa ja tekee jatkuvasti töitä liiketoiminnan parantamisen eteen.

Kasvu on kuluneen vuoden aikana ollut huimaa, muttei sattumaa. Systemaattisesti toteutettava kasvustrategia ja ketterät liikkeet ovat mahdollistaneet liikevaihdon tuplaantumisen. Prosesseja kehitetään jatkuvasti parhaan mahdollisen asiakaspalvelukokemuksen ja tehokkuuden varmistamiseksi. Panostus digitalisaatioon, digitaaliseen markkinointiin ja automaatioon ovat erityisen keskeisessä asemassa MedKitin nykyisyydessä, että tulevaisuudessa. Kannattavuus näkyy sekä liikevaihdon, että tuloksen kasvuna. Liikevaihto nousi 4 miljoonasta eurosta 6,4 miljoonaan euroon, liiketulos puolestaan 0,05 miljoonasta eurosta 0,9 miljoonaan euroon. 

Tulevaisuuden näkymänä on kasvattaa MedKitin liiketoimintaa pysyen uskollisena alkuperäisille arvoille ja tarjoten asiakkaille vain parasta palvelua – nopeasti, helposti ja luotettavasti.