MedKitin toiminta vahvassa kasvussa – liikevaihto nousi 60 prosentilla jo 6,4 miljoonaan euroon

MedKit Finlandin tiedote 7.7.2020

Terveydenhuollon tarvikkeita toimittavan MedKit Finland Oy:n liiketoiminta kasvoi ja kehittyi voimakkaasti viime tilikauden aikana. Toimitusjohtaja Minna Åman-Toivio puhuu kolmen K -kirjaimen tilikaudesta: yritys kasvoi, kehittyi ja kannatti.

”Näiden kolmen toteuttaminen yhtä aikaa ei ole helppoa, mutta onnistuimme siinä”, hän kertoo.

Oululaisen MedKitin liikevaihto nousi nyt 6,4 miljoonaan ja tulos 0,9 miljoonaan euroon. Vastaavat luvut edellisellä tilikaudella olivat 4 miljoonaa ja 0,05 miljoonaa euroa. Yrityksen kahdentoista kuukauden mittainen tilikausi alkaa huhtikuun alussa ja päättyy maaliskuun lopussa.

Yrityksen henkilöstömäärä kasvoi puolestaan kymmenellä ja nousi kolmeenkymmeneen.

Koronapandemia toi Åman-Toivion mukaan MedKitille hurjan kiireen ja vauhditti yrityksen kasvua. Etenkin hengitys- ja kasvosuojainten, suojavaatteiden ja hygieniatarvikkeiden kysyntä räjähti.

MedKitissä ryhdyttiin varautumaan koronaviruksen aiheuttamaan kysyntään jo tammikuussa. Yritys alkoi täydentää varastojaan ja hankki tuotteita ympäri maailman. Åman-Toivio huomauttaa, että jo tuolloin oli ennakoitavissa koronasta koituvan vakavia seurauksia maailmanlaajuisesti. Silti kukaan ei MedKitissäkään arvannut, mitä olisi edessä.

Korona vilkastuttaa MedKitin liiketoimintaa myös kuluvan vuoden aikana.

”Täytyy kuitenkin muistaa, että olimme erittäin hyvässä vauhdissa jo ennen koronapandemiaa ja että erilaiset suojatarvikkeet ovat pieni osa tuotevalikoimastamme. Korona toi meille vain ylimääräisen kasvupiikin. Olemme myös onnistuneet voittamaan muun muassa Keski-Suomen Sairaala Novan ja Helsingin pelastuslaitoksen toimitukset Corpuls-defibrillaattoreilla”, hän kuvailee.

MedKitin tavoitteena on saavuttaa 20 miljoonan euron liikevaihto lähivuosien aikana – ja vieläpä niin, että yrityksen kassavirta pysyy jatkuvasti positiivisena. Kasvumahdollisuuksista antaa kuvan se, että pelkästään Suomessa terveydenhuollon tuotteiden markkinat ovat vuosittain noin kaksi miljardia euroa. Lisäksi markkinat ovat hyvin pirstaleiset ja 100-prosenttisesti suomalaiselle toimijalle on kysyntää.

”Kasvumme varmistamiseksi teemme MedKitissä jatkuvasti järjestelmällistä työtä, joka koskee niin tuotevalikoimaa, palvelurakennetta, tiimiä, verkkokauppaa kuin tilojakin. Seuraava tavoitteemme on tuplata liikevaihtomme. Se näyttää täysin mahdolliselta jo olemassa olevan tilauskannan näkökulmasta”, selvittää toimitusjohtaja Åman-Toivio.

MedKit on ensihoidon ja terveydenhuollon tuotteiden digitaalinen hankintakumppani. Sen asiakkaita ovat muun muassa julkiset ja yksityiset sairaalat, sairaanhoitopiirit, terveyskeskukset, lääkäriasemat, pelastuslaitokset, poliisi ja puolustusvoimat. Yrityksen tuotevalikoimaan kuuluu kaikkiaan noin 6 000 erilaista tuotetta.

MedKit Finland Oy
Toimitusjohtaja Minna Åman-Toivio